top of page

להכיר את האותיות באמצעות משחק וחוויה

אוטוטו החופש הגדול נגמר וכיתה א' כבר מעבר לפינה. השנה הזו שעברה, הייתה לא קלה בלשון המעטה. בייחוד עבור הילדים והילדות: מלחמות, בידודים, קורונה והרבה חוסר וודאות.

זו בדיוק הסיבה והזמן להשלים פערים לקראת השנה החדשה, בכדי שהילדים והילדות יוכלו לצעוד בבטחה לעבר כיתה א', להתחיל את השנה ברגל ימין, עם ידע ובטחון, עם היכרות של האותיות ועם בסיס חזק להתחלה.


הזמנו את יוכי וסיון, להציע לנו משחקים שיעודדו את הילדים והילדות להכיר אותיות.

יוכי וסיון הן מדריכות הורים, מומחיות לאבחון וטיפול בלקויות למידה, מרצות בבי"ס לחינוך במכללה למנהל, במסלול החינוך המיוחד והגיל הרך ואף שייכות לסגל ההכשרה במגמה לתואר שני, באבחון וטיפול לקויות למידה באונ' בר אילן.





יוכי מסבירה כי בכיתה א' הילדים והילדות חווים התמודדות שפתית, מוטורית ורגשית. אם בגן למשל, הילד יודע שכשהוא בוכה, הוא יכול לפנות לגננת או הסייעת לפתרון הבעיה, בביה"ס לא תמיד המורה זמינה ולכן הוא צריך ללמוד לפתור בעיות בכוחות עצמו, להתמודד עם הסיטואציה בצורה הטובה יותר, ונדרשת לכך בשלות רגשית.


יש ילדים שקשה להם לעשות את המעבר ולכן, כשאנחנו מחזקים בשדות אחרים, אנחנו יכולות להעניק להם עוגנים להתמודדות.

כאשר ילדה יודעת את התשובה לשאלה שנשאלה בכיתה - היא תרגיש בטחון ותוכל להפנות את הקשב לפן הרגשי.


יוכי מחדדת שהציפייה מהילדים היא לזכור את מרבית 22 האותיות וזוהי התשתית לקריאה וכתיבה. יחד עם זאת, חשוב שהילדים ידעו גם לקודד ולקשר בין האות לבין הצליל שלה. לדבריה, ילדים רבים לא מצליחים לראות אות ולתת לה את השם הנכון או לשלב בין הצליל לסימן הגרפי.


אנחנו חושבות שמשחקים שמכינים את הילדות והילדים לכיתה א' הם דרך נהדרת להכיר את האותיות ולהפוך את הלימוד לחוויה מהנה.


משחק הוא דרך נפלאה שבה אנחנו, ההורים, יכולים לרתום את הילדים שלנו להעשיר את הידע. אם בעבר, כשאנחנו היינו ילדות, היו לנו בעיקר חוברות עבודה לחופש, היום הגישה היא אחרת. כיום נרצה להנגיש ולהפוך את הלמידה לכיפית ומעניינת ובאופן הזה לחשוף את הילדים לאותיות ולמספרים.


אילו משחקים מומלצים לקראת הכנה לכיתה א'?


צעצועים ומגדר - חנות צעצועים שיוויונית בתל אביב

המשחק נולד בעקבות המון עבודת שטח וניסיון. הוא מכיל 4 משחקים ברמות שונות. כל שלב מהווה עוד תהליך בלמידה, כשהמטרה היא לשכלל את אבני היסוד לקריאה וכתיבה.


הערכה מכילה סרגל קסמים דו צדדי: בסרגל הקסמים יופיעו לא רק האותיות, אלא תמונה עם הצליל שהן מתחילות וזאת במטרה לשכלל את הקידוד, לחלץ את הצליל הראשון ולגרום לילד לקשר בין שם לאות.

הסרגל עשוי מחומר גמיש וקשיח, אפשר לקחת אותו לכל מקום והוא נשמר היטב. בנוסף, המשחק מכיל קלפים, מחולקים לצבעים ונושאים, לצד עלון עם הוראות וכמובן הצעות למשחקי המשך.


בניגוד למשחקי קופסה רגילים, את המשחק הזה לא מאפסנים בארון ומומלץ להשאיר אותו על השולחן בסלון ולאפשר לילד/ה להתיידד עם הסרגל וליצור סביבה אוריינית מותאמת. אם הילד/ה שואל/ת על אות כלשהי - נפנה לסרגל, שנמצא זמין ועם הזמן, גם ילדים שנרתעים בהתחלה- מתחברים דרך המשחק, לומדים להכיר אותיות ולקשר בין צליל לאות, כאשר מטרת העל היא להביא את הילד/ה לכתיבה ברמה המצופה ממנו/ה.


הערכה מתאימה מגיל 4 ויכולה ללוות את הילדים עד כיתה ב'.


בובה פמיניסטית - חנות צעצועים בתל אביב - טומי ואניקה

על פי הגישה המונטסורית "מה שהיד עושה- המוח זוכר". המשמעות היא שתרגול כתיבה - עוזר למוח להפנים.


זוהי הייחודיות של משחק זה. בצידו האחד של הלוח אותיות בכתב או דפוס ובצידו האחר- מספרים. ניתן לחוש את צורת האותיות, לתרגל אחיזת עפרון, למלא את האותיות בחרוזים קטנים, ליצור מילים ולהתיידד עם מבנה האות.


ללוח מצורפים 2 עפרונות עץ.


מחשב נייד מעץ שמכיל מגנטים וכרטיסיות לימוד.

משחק חוויתי המאפשר לקטנים לשחק כמו גדולים וללמוד את אותיות ה א-ב (ואף מספרים וחשבון) וכל זאת תוך כדי העשרה ומשחק חוויתי.


בובה גולשת גלים - בובה פמיניסטית - טומי ואניקה

לוח אותיות מגנטי של המותג Kido הינו לוח עשוי פלסטיק ובו מגנטים שקועים. ללוח מצורף עט מגנטי, אשר מושך את המגנטים כלפי מעלה וכך מאפשר לתרגל כתיבה נכונה.


את הלוח אפשר לקחת לכל מקום. לנסיעות, טיולים בארץ ובילוי במסעדה.



אז מה משותף לכל המשחקים?


מעבר לחוויית הלמידה וההעשרה, המשחקים בחנות, הם משחקים ייחודיים, שנבחרו בקפידה. אפשר למצוא בחנות מגוון משחקים הן בנושא אותיות והן בנושא מספרים.


לצורך היכרות עם הספרות ועם מיומנויות חשבון ראשונות ניתן לשחק במספרים מגנטיים, פאזלים וערכות יצירה בנושא מספרים או גם לתרגל עם מגוון חוברות רב פעמיות שאפשר לחזור אליהן שוב ושוב, להתנסות, למחוק ולתרגל.


לרוב אנחנו מתחיל לחשוף את הילדים והילדות לאותיות כבר מגיל 5. יחד עם זאת, לא כל הילדים רוצים או בנויים לכך. לכן בשלב הראשוני, מומלץ להתחיל באותיות המכילות את שם הילד/ה, או שם המשפחה, או אות של דמות אהובה. כל מה שקשור לתחומי העניין מקדם את הסקרנות והרצון להתנסות.


המטרה היא לייצר אווירה נעימה המאפשרת למידה תוך כדי משחק בדרך חווייתית ומעשירה.

הירשמו לניוזלטר שלנו שמלא במבצעים שווים, הנחות ומאמרים מעולם הצעצועים וקבלו 10% הנחה לרכישה הבאה באתר

בואו לשחק איתנו

איזה כיף לנו. ניפגש בהמשך

bottom of page