top of page

משחקים מונטסוריים: כרטיסיות ה-TOOBS

אחד המשחקים המבוקשים ביותר בחנויות שלנו לאורך כל השנים האחרונות הוא ה-TOOBS (שפופרות) של המותג SAFARI שלו למעלה מ-80 דגמים של דמויות פלסטיק בנושאים שונים. מדובר בדמויות בכל נושא שרק תבחרו: בעלי חיים, אלמוגים, תחבורה, פיראטים, אבירים, המערב הפרוע, גמדים, פירות וירקות וכיו"ב. הדמויות, המשמשות בעיקר למשחקי דמיון, נצבעות בעבודת יד איכותית ובטיחותית שאיננה דוהה במים.



· המאמר נכתב בלשון נקבה ופונה, כמובן, לשני המינים.


אז למה אנחנו מספרות על זה דווקא עכשיו?


כי החל ממחר ניתן לרכוש בחנות כל סט דמויות שתבחרו בשילוב הכרטיסיות של דנה בלינדר, מעצבת ויוצרת משחקי ילדים בשיטה המונטסורית. שיטה זו פותחה באיטליה על ידי הרופאה והמחנכת, מריה מונטסורי, ודוגלת ביצירת סביבה לימודית חופשית לילד/ה. המטרה היא ליצור לילד/ה סביבה תומכת המעניקה כלים ללקיחת אחריות וחופש בחירה כבר מגיל הינקות.


"בגיל הינקות הילדה סופגת ידע באופן חושי וחווייתי ובהלימה לאנשים ולסביבה שבה היא גדלה. כך היא לומדת ומתפתחת", מסבירה דנה בלינדר. "אם ניקח ילדות בנות 3 לדוגמא, ניווכח שכל ילדה היא שונה - אחת גרה בקיבוץ, השניה בעיר. אחת מתעניינת בחרקים והשניה בתחבורה ובסמלי מכוניות. כאשר הסביבה מספקת לה את הדברים שהיא אוהבת זה הופך את הלמידה לאפקטיבית ומהנה עבורה, מרחיב אופקים ותורם להתפתחות הילדה שחווה הצלחות ראשונות. במשחק עצמו, הרעיון הוא לסייע לילדה בכל שלב ולא להתקיל אותה. לשחק עם כל ילדה בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו היא נמצאת ולהעניק לה חוויה של הצלחה".


בהשראת הדמויות הנמכרות בחנות TOMMY & ANNIKA, נוצרו כרטיסיות ה-TOOBS. דנה בלינדר יצרה שלושה סוגי כרטיסיות: כרטיסיית תמונות, כרטיסיית מילים וכרטיסייה משולבת (תמונות ומילים). הכרטיסיות תואמות לנושאי הדמויות ומאפשרות לילדה להכיר תחילה מונחים פשוטים ולהתקדם בהתאם ליכולות האישיות שלה. כדי לשחק במשחק אין צורך להכיר את השיטה המונטסורית, אך יש צורך להכיר את שיעור "שלושת השלבים" שמתווה דרך ללימוד והעשרת אוצר המילים של הילדה ומקנה לה שיעורים לחיים, ממש כך.


שיעור שלושת השלבים (THE THREE PERIOD LESSON)


השיעור נועד להורים המבקשים ללמד את הילדים והילדות שמות עצם ומושגים פשוטים כגון: שמות של צבעים, חיות, מספרים, מושגים כמו הפכים ועוד.


שיעור זה מוצג לילדה רק לאחר שהייתה לה התנסות עם עצם מסוים ורק כאשר הגיע הזמן ללמד את הילדה את שם העצם או האביזר שהיא עובדת איתו. שני השלבים הראשונים ניתנים ליישום עד גיל 3 ואת השלב השלישי מיישמים רק כאשר בטוחים שהילדה מכירה את המונחים הבסיסיים ומוכנה לשלוף מילים מהראש. כך שרכישת השפה תיעשה רק לאחר ההתנסות החושית.


השלב הראשון הוא שִׁיּוּם. פורסים שלוש כרטיסיות תמונה ושלוש דמויות פלסטיק. בגיל צעיר מאוד מומלץ להציג שתי דמויות פלסטיק ושתי כרטיסיות של חפצים שהילדה כבר מזהה בשם, לצד דמות וכרטיסיה של חפץ חדש. מצביעים על הכרטיסיות והדמויות ואומרים לילדה בקול רם את שמות העצמים (למשל בדמויות וכרטיסיות של פרחים: "זה ורד", "זה נרקיס", "זה היביסקוס"). החזרתיות בגיל צעיר היא חשובה מאוד ומסייעת לילדה לשמר את המידע במוחה.



השלב השני הוא מִשְׂחוּק. כאשר הילדה מוכנה, נבקש ממנה להתאים את הדמות לכרטיסיית התמונה המתאימה. בנוסף, אפשר לבקש מהילדה לשים את כרטיסיות התמונה והדמויות מעל הראש או מתחת למיטה. לחלופין, שואלים אותה אם היא יכולה להזיז את הדמות התואמת לעבר הכרטיס ("את יכולה להזיז את המכונית?"). במידה והילדה עדיין לא משתפת פעולה לוקחים את הכרטיסייה והדמות התואמת ומגישים לה ליד. כך הופכים את המשחק למעשיר ומלמד ויוצרים אצל הילדה חוויה של הצלחה.



השלב השלישי הוא שליפה. כאמור, לשלב זה מגיעים רק לאחר שבטוחים שהילדה מכירה את המונחים והשליפה של המילים מצליחה לה בקלות. לוקחים את הכרטיסייה המשולבת עם התמונה והמילה לצד דמות הפלסטיק התואמת ושואלים אותה איך קוראים לזה. במידה והילדה מתקשה, מסייעים לה ומתחילים לקרוא את המילה כדי לעזור לה לזהות אותה. אחרי שענתה תשובה נכונה לוקחים את הדמות עם הכרטיסייה של התמונה לבדה ושואלים את אותה השאלה. ניתן גם לערוך השוואה בין התמונה שבכרטיסייה המשולבת לבין כרטיסיית התמונה. לדוגמא: ניתן לקחת כרטיסייה משולבת של ורד, לקרב אותה אל כרטיסיות התמונה ולשאול אם זה דומה או שונה. כך הילדה לומדת לזהות את המילים בתמונות וחווה הצלחה. בשלב האחרון ורק לאחר שהילדה מראה עניין במילים ובאותיות, נעשה את אותו הדבר עם כרטיסיית המילה. זהו שלב ראשית הקריאה. כך ניתן ליצור דרכי משחק רבות ומגוונות לילדים ולילדות עד גיל 8. כאשר ישנה התקדמות ניתן כמובן לתרגל לבד את המשחקים.




בין אם אתם דוגלים בשיטה המונטסורית ובין אם לא, מובטחת לילדיכם הנאה רבה ולמידה חווייתית באמצעות משחק המתאים לילדים מגיל ינקות ועד גיל 8

"השילוב בין הכרטיסיות לדמויות מאפשר לילדים להיחשף וללמוד דברים, מקומות ומונחים חדשים", אומרת דנה בלינדר. "הילד מכיר את הסביבה בה הוא חי, נותן שם לכל דבר וזה מעניק לו ביטחון עצמי ותחושת הצלחה. בהתחלה הוא צריך לדעת את המונחים הפשוטים. ככל שהוא גדל, כך הוא צריך לדעת שהמילים מתארות את העולם שאנו חיים בו. בהתחלה הוא לומד שזו מכונית ובהמשך הוא ילמד שזו טויוטה. זה מקיש על דברים אחרים בחייו של הילד. אם אתם גרים בעיר והילד נחשף באמצעות המשחק לסמל של מכונית טויוטה הוא ישמח לגלות ולהצביע על מכונית הטויוטה שעוברת ברחוב כאשר אתם מטיילים אתו בחוץ".


כהורים יש לנו אחריות לחשוף את הילדים והילדות שלנו לתחומי עניין מגוונים. למשל, אם אתם חיים באזור שיש בו ציפורים תציגו לילדה ארבע דמויות פלסטיק של ציפורים עם הכרטיסיות המתאימות. זוהי חשיפה אגבית. אם הילדה מתעניינת זה נהדר וקלעתם לאחד מתחומי העניין שלה. אם לא, נסו עם תחום עניין אחר. כך יוצא שבנוסף להעשרת אוצר המילים והשפה, המשחק מקיש ישירות על חייה של הילדה ועל ההיכרות שלה עם הסביבה.



בין אם אתם דוגלים בשיטה המונטסורית ובין אם לא, מובטחת לילדיכם הנאה רבה ולמידה חווייתית באמצעות משחק המתאים לילדים מגיל ינקות ועד גיל 8. כעת, לאחר שקראתם על השילוב הנהדר בין הדמויות לכרטיסיות, ניתן לרכוש אותן באתר או להגיע לחנות שלנו ולחוש מקרוב את המשחק שיסלול לילדכם את הדרך לחוויית ההצלחה.

הירשמו לניוזלטר שלנו שמלא במבצעים שווים, הנחות ומאמרים מעולם הצעצועים וקבלו 10% הנחה לרכישה הבאה באתר

בואו לשחק איתנו

איזה כיף לנו. ניפגש בהמשך

bottom of page